Hogy Palácsik, később Vajna Tímeából hogyan vált Magyarország leggyűlöltebb érdekfelesége, az jól példázza, hogy ez a jelenség mennyire mélyen beágyazott társadalmilag. Az angolban az ilyet golddiggernek, aranyásónak híjvák.
A női karrierkilátások kétségbeejtőek. A Forbes közéleti befolyással bíró nőket szemléző listáját legutóbb is a semmilyen tisztséget és jogkört nem birtokló Lévai Anikó, a miniszterelnök informális hatalmára büszke felesége vezette. Lassacskán pedig felkerülhetnek a listára Vajna Tímea és Rogán Cecília főállású glamfeleségek, ahogyan idén meglepetés +1-ként szerepelt a saját lábával a mi lábunkon álló Orbán Ráhel turisztikai őstehetség is.
A saját láb az új bikinihíd.
Az üzleti életben és a médiában találni nőket felső vezető pozícióban, ez mégsem jellemző minta, a legtöbb esetben inkább első fecskéket látunk. Ennél is nyomasztóbbak a kilátások mindazok számára, akiknek a szakmai képességeik nem kiemelkedőek. A nemek közötti bérkülönbség Magyarországon 20 százalékos.
Palácsik Tímea karrierje kétségbeejtően jellegzetes. 2008-ban döntős volt egy országos szépségversenyen, 26 évesen innen szerezte első ismertségét. A női celebritások húspiacán gyorsan málló tőke a versenyekkel járó kérészéletű modellkarrier, ezt minél hamarabb muszáj keményvalutára váltani. A legtöbben ismert és pénzes férfiak oldalán biztosítják be magukat. Palácsik ekkoriban kezdett járni Damu Roland sorozatszínésszel, aki két éves kapcsolatuk során többször összeverte és meg is erőszakolta a lányt. Országos botrány lett az ügyből.
Palácsik a tárgyalások során ismerkedett meg a magyar filmgyártást akkoriban épp bekebelező Andy Vajnával. A Damu elleni eljárás még nem zárult le, amikor úgy nyilatkozott: a filmmogul mellett érzi csak magát biztonságban, mert ő biztosan nem bántaná. Ha kivonjuk a képletből a tabloid nyilatkozatok szükségszerű ostobaságait, akkor is szemet kell szúrjon az a tétel, hogy egy közismert fiatal nő éppen a veszélyérzetét hozza fel párkapcsolati döntései indoklására.
Damu szerint ha a felperes nem Andy Vajnával járt volna, akkor ő biztosan nem kerül évekre börtönbe egy ilyen ügy miatt. A PATENT Egyesület bíróságfigyelő programjából kiindulva Damunak igaza is lehet: a magyar bíróságok jellemzően szakmaiatlanul és nőellenesen viszonyulnak a családon belüli erőszak áldozataihoz. A nyomozó hatóságok is áldozathibáztatók, gondoljunk csak a nemzetközi hírű és parádésan ostoba Tehetsz róla, tehetsz ellene! kampányra.
Fura módon Palácsik nem hivalkodik azzal, hogy a Miskolci Egyetemen szerzett marketing diplomát és olyan jelentős cégeknél dolgozott komolyan vehető pozíciókban, mint Gattyán Tamás online szexbirodalma, illetve a Sanoma kiadóvállalat. Ezt betudhatjuk részben annak, hogy a szexipar erősen megbélyegzett terület, de az sem elhanyagolható szempont, hogy a celebhús-piacon a professzionális teljesítmény egyenesen rontja a nők árfolyamát. Egy látványos érdekházassággal sokkal több pénzt és komolyabb befolyást lehet szerezni, mint szinte bármilyen szakmai teljesítménnyel – ráadásul töredéke annyi időbe telik, mint egy cégcsoporton keresztülverekedni magát az embernek, vagy nőként hiába futni befektetők után. De akár még azt is tudomásul vehetjük, hogy egy erőszak-túlélő valóban nagyobb biztonságban érzi magát egy kevéssé fenyegető idős sugar daddy mellett (ezt leginkább cukrosbácsinak lehetne fordítani).
A végeredmény látványos és lelombozó: Palácsiknak a férje megvásárolta az egykori szépségversenyét. Az idei versenynek csak a televíziós gyártása 150 millióba fájt, amit a cukipapi Vajna közpénzből megvásárolt és kézi vezérlésű kormánypropagandára állított TV2-je spendírozott meg a nejének. Emellett van gyémántüzlete az asszonynak, aki kifejtette, hogy minden nőnek járnak a gyémántok. Mindezt egy olyan országban, ahol a lakosság közel fele a létminimum alatt él. Ezzel implicit módon rejtetten azt is kijelölte a miskolci származású modell és üzletasszony, hogy kit tart nőnek. Ezért a posztért aztán később bocsánatot kért. Ekkoriban már nyilatkozott arról, hogy nagyon sokat dolgozik és hamarosan a saját lábára is állhatna – ez a szókép végigvonul a kistafírozott királylányok önfelmentő megnyilatkozásain.
Palácsik karrierjére a karitásnak még az árnyéka sem vetülhet, pedig modell kolléganői között bőven akadnak, akik akár önkénteskednek vagy támogatják civil szervezetek kampányait. A gyémántkereskedelem is a legigazságtalanabb iparágak közé tartozik: a legnagyobb forrásország, Sierra Leone GDP-jéhez mindössze 4,5 százalékban járul hozzá az évi több, mint négyszázezer karátos gyémántexport. Helyi bevétel ebből nem keletkezik. Az itteni arany- és gyémántkitermelés gyarmatiparág maradt. A leghírhedtebb magyar aranyásónő éppen erre építi a híresen önálló karrierjét.
Vajnáné a közelmúltban nyitott egy fánkozót is a főváros egyik legdrágább pontján, az Arany János utcában. Az már puszta poézis, hogy a nemzet ezüsthörcsögére erőteljesen hasonlító Mr. Funk mellett egy másik logófigurája is van a helynek: Mrs. Bagel. Hogy mennyire tudatos Palácsik részéről, hogy így azonosítja magát egy hagyományosan a női nemi szervvel asszociált péksüteménnyel, az kérdéses, mindenesetre szórakoztató.
Nem úgy a történet tanulsága, hogy nőként még mindig esélyesebb egy pénzeszsák férjen keresztül karriert építeni és befolyásra szert tenni, mint pusztán szakmai alapon érvényesülni.
Ez a cikk eredetileg a HVG heitlapban jelent meg.