[SCROLL DOWN FOR ENGLISH]
Nyakó Júlia szereplésével kisjátékfilmet készített a Szexmunkások Érdekvédelmi Egyesülete, amelyben a saját gyűjtésükből származó példákat mutatnak be arra, mennyi erőszakot kell elszenvedjenek a lakásban dolgozó szexmunkások is.
Szexmunka céljára tilos lakást bérbe adni Magyarországon, kizárólag saját tulajdonú lakásban volna legális ez a munka. Ez azonban teljesen életszerűtlen ötlet, hiszen a legtöbb szexmunkás nem is választaná ezt a munkát, ha volna saját tulajdonú ingatlanja. Az illegalitás miatt számos tulaj zsarolja a tőle lakást bérlő szexmunkásokat, de nem csak tulajdonosok, ismerősök, családtagok is gyakran élnek vissza az információikkal és pénzért, a közös gyermek felügyeletéért és számos más dologért tartják sakkban őket.
Magyarországon tizenhét éve legális a szexmunka, a New York-i Egyezmény értelemben. A prostitúciós törvényt azonban a kezdetektől kifogásolják az érdekvédők és jogvédők. Az utcai szexmunka azért lehetetlenül el, mert az önkormányzatok nem jelölik ki a türelmi zónákat, amivel mulasztásos törvénysértést követnek el. Ennek következtében az utcán dolgozó szexmunkásokat óriási összegekre bünteti a rendőrség olyan indoklásokkal, mint hogy ‘rossz helyen álltak’. A nem létező türelmi zónába azonban nem tudnak bemenni. A magyarországi szexmunkások többsége azonban lakásban dolgozik, és az alkalmatlan törvényi szabályozás, valamint a rendőrség zaklatásai miatt folyamatos bizonytalanságban élnek, ki vannak téve a lakáskiadók és mások zsarolásának és az erőszak számos más formájának.
Számosan inkognitóban végeznek szexmunkát, akár a közvetlen környezetük, a családtagjaik sem sejtik, hogy valójában mivel foglalkoznak, mert félnek a megbélyegzéstől, zsarolástól, erőszaktól. A szexmunkások, a társadalmi ködképek dacára épp olyan emberek, mint bármelyik polgári személy, és azért dolgoznak, hogy magukat és családjaikat eltartsák. A SZEXE kisjátékfilmjében Nyakó Júlia színművész egy lakásban dolgozó szexmunkást átlagosan érő atrocitásokat mesél el. A filmben szereplő összes eset valóságos, a SZEXE ügyfeleivel esett meg.
[ENGLISH]
This short film features actress Júlia Nyakó telling actual true stories reported by the clients and defendants of SZEXE Association of Hungarian Sex Workers. Similarities with real life mainly result form an unfit legal framework.
Everyday Violence [short film 4’36’, Green Spider Media Lab 2016., Hungarain speaking w/ English subtitles]
The majority of Hungarian sex workers work indoors, mainly in rented apartments. The law, however, forbids renting out real estate for the purpose of sex work, as synchronized with the New York Agreement. This is supposed to protect those working on the sex market from brothel keepers and pimps, but instead ends up as a ground for their vexation, blackmailing and uncertainity.
Although sex work per se is not illegal in Hungary, legal circumscription provides the authorities with opportunities to vex, mock and persecute those selling sex on the most ridiculous grounds, such as littering in the street or standing in the wrong place, when soliciting outdoors. Indoors sex workers face hardship as they would need to work in their own real estate, yet most of them wouldn’t even sell sex, had they had their own apartments. A huge number of sex workers entered the market after the mortgages collapsed in the 2008 financial crisis, and housing costs have been on the rise ever since in Hungary and the region. Sex workers report a huge number of abuse form authorities, and many of them are blackmailed by relatives or harrassed by others. The stigma on selling sex is a huge burden, and many flee the country for Western Europe to secure a more stabile living for their families that what the can achieve at home.
This short film is produced by Green Spider Media Lab, after the request and professional outlines of SZEXE Hungarian Association of Sex Workers, performed by actress Júlia Nyakó. The project was supported by MamaCash and the Norway Grants.
sex worker: Júlia Nyakó
writer & director: Réka Kinga Papp
photography: László Halász & Áron Gergely Pápai
production: Hunor Csörgits